Een groepsreis? Dat is niets voor mij!

Wij zijn Froya en Mark
Verliefd op elkaar, op de bergen, en op het leven dat zich hier ontvouwt.

Een paar jaar geleden gooiden we het roer om en verbouwden een oude boerderij in de Franse Alpen tot een zalige gîte. Een plek om samen te zijn, te verstillen, of juist avonturen te beleven met vrienden, familie of collega’s.

Hier in de bergen is het leven nét wat mooier, natuurlijker en avontuurlijker. En dat delen we graag met jou!

"Een groepsreis? Dat is niets voor mij."

Het is misschien wel de opmerking die we het vaakst horen wanneer mensen voor het eerst over onze wandelweken lezen. En eerlijk? Ik begrijp dat helemaal.

Ook wij zijn er ooit gewoon ingerold. Zonder groot businessplan. Zonder eindeloos na te denken. Het ontstond gewoon vanzelfd.

Wij wandelen ontzettend graag in de bergen. Daar vonden we rust, avontuur en verwondering. En onderweg ontmoetten we Stefan, een fantastische berggids. (Nee, met "fantastisch" bedoel ik niet dat hij er geweldig uitziet... gewoon een ontzettend fijne mens, met een enorme passie voor de bergen.)

En zo werd, bijna organisch, het idee geboren.

Vorige herfst organiseerden we de allereerste editie van Hike & Breathe.

Waarom "Hike & Breathe"?

Omdat we ontdekten dat niet iedereen met dezelfde verwachtingen de bergen intrekt.

Er zijn de echte bergwandelaars. Je kent ze wel. De mensen met de afritsbare broeken, wandelstokken, gps, horloge dat elke hoogtemeter registreert en een rugzak vol handige snufjes.

Hun doel? Een top bereiken. Kilometers verzamelen. Hoogtemeters afvinken.

En begrijp me niet verkeerd: daar is helemaal niets mis mee. Ook wij genieten soms van zo'n sportieve uitdaging.

Maar Stefan leerde ons dat er nog iets anders bestaat.

Dat je soms gewoon mag vertragen. Dat je niet alleen met je benen wandelt, maar ook met je ogen, je oren en al je zintuigen.

Op het ritme van de Bergen

Dat de Mont Blanc urenlang in je ooghoek mag blijven meewandelen. Dat je even stil mag staan bij een bloemenweide die geurt alsof iemand er een parfum over heeft uitgestrooid. Dat het piepen van een marmot plots je aandacht trekt, waarna hij rakelings voor je voeten verdwijnt tussen de stenen.

En als je geluk hebt ...dan zie je steenbokken of gemzen verschijnen.

Niet omdat je haast had. Maar juist omdat je die niet had. Dat zijn de wandelingen die wij willen aanbieden.

Wandelen zonder zorgen

Daarnaast wilden we nog iets anders creëren: comfort. Of beter gezegd: ontzorging.

Je hoeft niet na te denken over boodschappen. Niet over wat je straks gaat eten.

Wij zorgen voor heerlijke maaltijden. Na de wandeling schuif je gewoon je voeten onder tafel. 's Avonds slaap je in een comfortabel bed in onze gîte.

Eigenlijk heb je niet zo veel nodig.

  • Een basisconditie.

  • Een paar ingelopen wandelschoenen.

  • Een petje tegen de zon.

  • En vooral... heel veel goesting.

Stefan stippelt de wandelingen uit. Hij houdt het weer nauwlettend in de gaten, kent de paden, bepaalt het tempo en herinnert ons eraan voldoende te drinken.

Zodat wij eigenlijk nog maar één taak hebben.

Genieten.

Voor wie nét dat tikkeltje meer wil

Omdat Hike & Breathe zo'n succes werd, merkten we dat sommige deelnemers na afloop zin kregen in een volgende uitdaging.

Zo ontstond Hike More, Worry Less. Een wandelweek waarin het avontuur nét iets groter wordt.

En ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat wandelen soms veel meer doet dan je benen moe maken.

Het geeft ruimte in je hoofd. Soms vind je antwoorden waar je al weken naar zocht.

Soms verdwijnen de dagelijkse zorgen gewoon even naar de achtergrond, omdat je aandacht volledig wordt opgeslorpt door het pad onder je voeten.

Door de bergen. Door de stilte.

Extra

Ook tijdens deze week zorgt Stefan voor de professionele begeleiding en blijft comfort een belangrijk onderdeel van de reis.

Maar er komt een extra dimensie bij.

De groep overnacht een nacht in een berghut, een refuge. Ze wandelen tot boven de 3000 meter. Onderweg veranderen de uitbundige bloemenweides langzaam in een ruig landschap dat soms eerder aan IJsland of zelfs aan een maanlandschap doet denken.

Gedoseerd avontuur. Precies zoals wij het graag zien.

En dan... die groep

Misschien is dat nog wel de grootste drempel.

"Ga ik wel kunnen volgen?"

"Wie zullen die anderen zijn?"

"Wat als ik helemaal uitgeput ben?"

"Gaat dit wel iets voor mij zijn?"

Allemaal heel normale vragen.

En eerlijk? Bijna iedereen stelt ze.

Toch zien we telkens weer hetzelfde gebeuren.

De natuur doet iets met mensen.

Een gedeelde passie doet iets met mensen.

En wandelen misschien nog het meest.

Want wat verbindt meer dan samen een berg op stappen?

Samen puffen. Samen zweten.

Samen even vloeken wanneer het steiler wordt dan gedacht.

En daarna samen genieten van die picknick met een uitzicht waarvoor je geen woorden meer vindt.

Dat soort momenten wil je delen.

Hoe mooi is dat?

En precies daardoor groeit een groep vaak verrassend snel naar elkaar toe.

Na een paar dagen zijn het geen onbekenden meer.

Het zijn mensen die samen iets beleefd hebben. En dat blijft.

Sommigen spreken maanden later nog af om samen te wandelen.

Uit één van onze wandelweken ontstond zelfs een eigen wandelclubje.

Hoe mooi is dat?

Ondertussen zijn we volop bezig met de planning voor 2027.

Zoals altijd staan we open voor ideeën en maken we ook wandelreizen op maat.

Deze zomer trekken we bijvoorbeeld op pad met een groep ouders en jongeren. Daarnaast begeleiden we een wandelweek voor vrouwen na een kankerbehandeling.

Het blijft bijzonder hoeveel vertrouwen mensen ons schenken.

En telkens opnieuw beseffen we hoe dankbaar we mogen zijn.

Dat we mensen mogen meenemen naar plekken waar de bergen hun werk doen.

Waar wandelen even belangrijk is als stilstaan.

Waar je niet alleen de natuur ontdekt, maar soms ook een stukje van jezelf.

En eerlijk?

Wij kussen nog elke dag onze handen voor al dat moois.

Volgende
Volgende

het goud van de bergweide